Bilde av frisør i frisørsalong med kunde i stolen

FEM MYTER OM CUTTERS – dette mener de ansatte

originalt publisert på VG

Det er mange som mener mye om Cutters. Her er  de fem vanligste mytene om hvordan det er å jobbe hos dem – og uttalelser fra deres egne ansatte.

Myte 1: Det er mange ufaglærte frisører

Sannhet: Det jobber kun faglærte frisører i Cutters. Frisør-kjeden ansetter frisører fra mange land, og kravet er at de har relevant frisørutdanning og kan snakke norsk eller engelsk.

Lars Weinert har nettopp fått jobb i Cutters-salongen i Thorvald Meyers gate. Han flytter fra Hannover i Tyskland til Oslo for å jobbe i Cutters og sier det slik:

– Jeg har jobbet som frisør i 21 år, og gleder meg til å starte i jobben hos Cutters. Jeg elsker konseptet, og ser frem til at jeg bare kan fokusere på én ting, nemlig å gi kundene en god hårklipp. Jeg liker veldig godt måten Cutters jobber med kundeservice på, og at jeg som frisør kan bli enda bedre på å forstå kundenes behov. – Lars Weinert, frisør hos Cutters

Foto fra cutters frisørsalong med to frisører og en kunde

 

MYTE 2: Frisørene tjener dårlig

Sannhet: I Cutters får man, i tillegg til grunnlønn, en unik bonusordning hvor man kan tjene mer på tidspunkt hvor det er mange kunder i salongen. Samtidig har ikke Cutters faste kundelister, noe som gjør at frisørene har fulle dager og kan tjene godt helt fra de starter.

– For mange nyutdannede frisører kan det være vanskelig å få fulle kundelister når man starter i salong. Slik er det ikke hos Cutters. Her har vi travle salonger og alle får fulle lister med en gang. – Aleksandar Gligoric, Leder cutters academy

Cutters tilbyr også familievennlige skiftordninger. Frisørene har mulighet til å jobbe sekstimersskift, som gjør det mulig å kombinere jobb og privatliv på en god måte, samtidig som man kan opparbeide seg god lønn.

 

MYTE 3: dårlig arbeidsmiljø

Sannhet: Cutters omtaler seg selv som en stor familie hvor de ansatte er opptatt av å hjelpe og støtte hverandre i hverdagen. Det er viktig at frisørene som jobber hos Cutters er åpne for å lære noe nytt, bli kjent med nye mennesker, og dele kunnskap med sine kollegaer.

– Alle våre nyansatte deltar på et femdagers introduksjonskurs. I løpet av kurset finner vi på mye hyggelig sammen, og det er mange som holder kontakten etterpå. Christine Jordet, In-House Trainer

MYTE 4: Det er mye stress og samlebåndsfølelse

Sannhet: I Cutters er det kundene som bestiller og betaler for klippetimen når de kommer til salongen. Frisørene trenger altså ikke bruke tid på å svare på telefoner, sette opp timer eller ta imot betaling.

Alle frisører som begynner i Cutters får grundig opplæring i det unike drop-in-system for at arbeidsdagen skal bli så enkel og hyggelig som mulig.

– Fordelen med at vi har så mye teknologi i salongene våre, er at vi som frisører slipper å bruke mye tid på å være resepsjonister. Vi kan heller bruke tiden vår på kundene våre, faget vårt og bli supergode på klipp. -Bitten Anine Høyland, frisør

 

MYTE 5: Man kan ikke utvikle seg som frisør

Sannhet: I Cutters får alle frisører mulighet til å være med på ulike klippekurs gjennom Cutters Academy. Før første arbeidsdag deltar man på et femdagers introduksjonskurs, hvor man får innføring i selskapets filosofi, de digitale systemene, og hvordan Cutters jobber med effektiv og smart klipping.

Aleksandar Gligoric, som er leder for Cutters Academy, arrangerer flere kurs gjennom året:

– Vi har blant annet step up-kurs for de som vil lære mer om ulike klippeteknikker og videreutvikle seg på kundeservice. I tillegg har vi to samlinger i året hvor vi går gjennom de ulike hårtrendene. – Aleksandar Gligoric, Leder cutters academy

– Det aller viktigste er at vi har en læringskultur i salongene våre. Vi er opptatt av å skape en god kultur gjennom å dele det vi kan med hverandre. På den måten holder vi oss oppdatert, og det gjør arbeidshverdagen enda morsommere.