– Ikke bare er klippen effektiv, den er også helproff og rimelig

Mariell Cooper er strålende fornøyd med at hun ga Cutters en sjanse. – Nå sparer jeg både tid og penger på å klippe meg der, sier 25-åringen.

originalt publisert på VG

– Jeg innrømmer det gjerne: Jeg var ganske så skeptisk den første gangen jeg skulle klippe meg hos Cutters!

Mariell Cooper humrer godt når hun mimrer tilbake til sitt aller første møte med en Cutters-stol. Fordommene hun hadde mot frisørkjeden viste seg nemlig å være feil. Helt feil.

– Mange mener mye om Cutters, og jeg hadde fått inntrykk av at kundene deres ble klippet på samlebånd. Jeg trodde derfor at det var en veldig masete opplevelse å klippe seg der, sier Mariell.

Skepsisen forsvant

Siden 25-åringen er glad i å motbevise myter, bestemte hun seg for å gi Cutters en sjanse. Det har hun ikke angret på.

– Dette er den fjerde gangen jeg klipper meg hos Cutters. Her vet jeg alltid hva jeg får: En flott klipp til fast pris. Effektiviteten til frisørene er også helt imponerende, sier Mariell.

 

Gruppebilde av frisører i Cutters salong
GOD STEMNING – HØY KVALITET: Det jobber frisører fra over 20 ulike nasjoner i Cutters, og alle som blir ansatt deltar på deres eget introduksjonsprogram for å sikre faglig kvalitet og en god innføring i hvordan de jobber. – På den måten er våre frisører trygge og kompetente når de møter kundene våre. Det er frisører med mange ulike bakgrunner i Cutters, men kravet er at alle har relevant fagutdanning og kan snakke norsk eller engelsk, sier Carina Fisher, Global Training Manager i kjeden. Her er hun omkranset av frisørene Helene Aakre og Abdullah Nazar til venstre og Ermin Salja og Daniela Briones til høyre.

Kuttet alt annet enn klippen

Fra dag én har Cutters sitt unike drop-in-konsept bygget på tre faktorer: effektivitet, kvalitet og fast pris – uavhengig av kjønn og hårlengde.

– Det å klippe seg har tradisjonelt vært dyrt. Vi mener at en kvalitetsklipp skal være tilgjengelig for alle, sier Kristian Hauge Solheim, som var med å starte Cutters i 2015.

Mens andre frisørsalonger serverer kaffe, gir hodebunnsmassasje og bruker tid på føning og forming av hår, får du ingenting av dette hos Cutters.

– For å optimalisere hårklippen, har vi i Cutters kuttet vekk alt det tradisjonelle en vanlig frisørsalong tilbyr. Derfor tilbyr vi ikke tjenester som hårvask,farging eller striper, forteller Kristian videre og føyer til:

– Her bruker frisørene kun tid på klipping. Slik får de en enorm mengdetrening og perfeksjonert teknikk. I tillegg sparer kundene tid på at frisørene ikke betjener kassen, setter opp timer eller tar telefonen.

Sparer tid og penger

Det var da Mariell plutselig fikk tid til overs mellom to møter, at hun spontant bestemte seg for å stikke innom sin lokale Cutters-salong for en klipp.

– På forhånd sjekket jeg ventetiden i Cutters-appen. Slik slapp jeg bomtur innom salongen hvis ventetiden hadde vært lengre enn jeg hadde hatt tid til, sier hun, som jobber som selger i Schibsted.

– Jeg trodde det skulle være mye stress å gå på Cutters, men så viste det seg at det var stikk motsatt. Nå trenger jeg ikke lenger å planlegge at jeg skal klippe meg, men får det unna når jeg har litt tid til overs, sier Mariell.

Trenger hun å friske opp stripene sine, bestiller hun time hos en annen frisørsalong.

– Det er helt perfekt å være kunde både hos Cutters og hos en tradisjonell salong, synes Mariell og understreker med et smil:

– Cutters sparer meg både for tid og penger. Spesielt i den tiden vi er inne i nå, der alt bare blir dyrere, er det utrolig digg å kunne klippe seg uten at det koster skjorten.

frisør i Cutters salong klipper glad kunde
LANG ERFARING: Abdullah Nazar har ti års erfaring som frisør. – Jeg liker veldig godt at det kun er klipp som er i fokus her på Cutters. For meg personlig er det fint å slippe unna alle kjemikalier som har med striping, farging og permanent å gjøre også, sier 28-åringen, som nylig tok en velfortjent fjerde plass i Bergensmesterskapet i kategorien «low skin fade».

 

Egen klippeteknikk

For å kunne levere en god klipp på kort tid, har Cutters-frisørene en helt egen klippeteknikk. Denne lærer de på «Cutters Academy».

– «Cutters Academy» tilbyr forskjellige kurs til Cutters-ansatte, og «Introduction Academy» er noe alle nyansatte må gjennom når de begynner hos oss, forteller Global Training Manager, Carina Fisher.

Frisør Helene Aakre hadde vært mange år i yrket før hun begynte i Cutters. Hun søkte seg dit fordi hun utviklet allergi mot kjemikalier.

– Jeg elsker å jobbe som frisør, og er kjempeglad for at jeg fremdeles kan gjøre det. Jeg kjenner mange andre frisører som også har funnet redningen i Cutters siden vi ikke utfører kjemiske behandlinger, sier Helene, som har over seks år bak seg i Cutters.

Hun har noen enkle tips til de som planlegger å klippe seg hos dem:

– Siden vi ikke tilbyr hårvask, er det en fordel at du ikke har for mye styling i håret når du kommer hit. Det gjør det mye enklere for oss å børste gjennom det og få klippen akkurat slik du vil ha den, sier Helene.

En klipp hos Cutters koster kun kroner 399,-. Med i prisen får du alltid lett styling.

To frisører fra Cutters, Helene Aakre til venstre og Daniela Briones, ser på hverandre og smiler.
TRIVES I JOBBEN: Helene Aakre til venstre og Daniela Briones skryter av det gode miljøet mellom frisørene som jobber på Cutters. Cutters ble stiftet av Kristian Solheim og Andreas Kamøy i 2015, og er et unikt drop-in konsept som bygger på tre faktorer: effektivitet, kvalitet og en fast pris på 399,- uavhengig av kjønn eller lengde på håret.

 

LES MER

5 myter om Cutters – og de ansattes egen mening